.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
پردازشی دیگر به حادثه اخیر مصلی ساری؛
کشف رمز از جعبه سیاه کفش پرتابی!
کشف رمز از جعبه سیاه کفش پرتابی!

ماجرای پرتاب کفش بسوی رئیس جمهوری در ساری که به پردامنه ترین خبر روزهای اخیر در داخل و خارج مبدل شد و در کنار اخبار بسیار مهمی همچون فرود موفقیت آمیز پهپاد جاسوسی امریکا، تخلف بسیار بزرگ بانکی، تصرف دانشجویی سفارت انگلیس در تهران و ماجراهای مربوط به آن و اخبار مهم دیگر خودنمایی کرد، پشت صحنه هایی هم دارد که بیان آنها خالی از لطف نیست.

اولاً باید این حرکت سخیف را که بر خلاف عرف مألوف میهمان نوازی مازندرانی ها آنهم میزبانی از یک مقام کشوری است، محکوم کنیم، چرا که با باب شدن اینگونه خلیفه کشی ها دیگر نمی توان جلوی چنین اقدامات ناشایستی را گرفت و طبعاً هم نمی توان جنس قربانیان بعدی اینگونه اهانتها را پیش بینی و شناسایی کرد.

ثانیاً پرتاب کفش که به سمبل جهانی اعتراض یک ملت علیه بیگانگان متجاوز مبدل شده، نباید به اقدامی داخلی و در حد یک اعتراض صنفی نزول کند و باید مطمئن باشیم که علیرغم همکاری رسانه های غربی، تقلید کورکورانه از چنین اقدامی، هرگز آن تاثیر را تداعی نخواهد کرد و از کسی قهرمان و ضد قهرمان نخواهد ساخت.

ثالثاً اینگونه نمک ناشناسی ها نمی توانند در برابر کسانی که جامه خدمت به تن کرده و در متن جامعه و زندگی مردم حضور عینی و عملی دارند و برگزیده اکثریت همین مردم اند، توجیه مناسبی داشته باشند و تردید نکنید که این حرکت، عملی دشمن شادکن و خوراک دهی به رسانه های گرسنه استکباری است.

اما آنچه که حقیر می خواهم به آن بپردازم، ربطی به ماهیت عمل و هویت عامل چنین عمل سخیفی ندارد که مثلاً بگوئیم که وی نه تنها کارگر نساجی و اهل قائم شهر نیست، بلکه موتورسازی ساروی است که متاسفانه سابقه پرتاب کردن پیاپی یک شانه کامل تخم مرغ بسوی خودروی حامل رئیس جمهوری قبلی را داشته و ظاهراً علاوه بر اینکه با او برخورد قضایی صورت نگرفته، بلکه با رضایت زودهنگام و آزادی نابهنگام و کمک مالی به وی، زمینه های این بدآموزی را فراهم کرده و کار به اینجا کشیده شده است.

بلکه حوزه و موضوع مورد پردازش حقیر اشاره به دردهای پنهانی از جمله فقر مزمنی است که خانواده های بی درآمد و کم درآمد را می آزارد و همزمان زمینه های انحراف رفتاری این خانواده ها و نیز ورود سوءاستفاده گرانه این عناصر فرصت طلب را در لباس و یا به بهانه دفاع از این اقشار محروم جامعه فراهم آورده و یا مقدمات پذیرش و گسترش اینگونه بدآموزیها را توجیه و یا حتی تقویت می کند.

بنابراین بسیار شایسته است که مسئولین امر جدای از پیگیری مجازات فردی که چنین جرم بزرگی را مرتکب شده است، به موضوعاتی که این افراد، آنها را بهانه قرار داده و وارد ماجرا می شوند، نیز توجه نشان دهند و بدانند که سالهاست که مازندران و مازندرانی، علیرغم آن همه شکوفایی های گذشته، همواره قربانی کم تدبیری اقتصادی برخی از مدیران اقتصادی استان در ادوار مختلف شده و متاسفانه نه تنها روند ایجاد فرصتهای شغلی جدید ناکافی است، بلکه در نهایت حیرت با تعطیلی فرصتهای شغلی موجود نیز مواجه می شوند و علاوه بر وضعیت امروز نساجی قائم شهر، بطور نمونه می توان از کارخانه های چیت بهشهر، تخته سه لای شهید رجایی ساری، چوخای ساری، خزرخز تنکابن، کولرسازی ساری و موارد مشابه دیگر نام برد.

باید خاضعانه و محروم نوازانه اعتراف کرد که واقعاً سخت است که یک خانواده کارگر کم بضاعت ۱۳ الی ۱۷ ماه موفق به دریافت حقوق خود نشده و بخواهد این همه مخارج و هزینه های کمرشکن زندگی را با این همه اهل و عیال در این شرایط سخت تورمی تامین کند!

البته حقیر شنیده ام که ریاست محترم جمهوری پس از این ماجرا با فراخوان آنی وزرای مربوطه به سرعت و شدت خواهان حل معضل نساجی قائم شهر شده و این جای تقدیر و تشکر دارد.

سؤالات تعجب برانگیز و تاسف آمیز حقیر این است که:

آیا معضل عدم پرداخت جندماهه حقوق کارگران نساجی با این همه تجمعاتی که جلوی استانداری انجام پذیرفته بود، قبلاً به آگاهی ریاست جمهوری نرسیده بود که زودتر دستور پیگیری و اقدام را صادر کنند؟!

اگر از قبل به ریاست محترم جمهور اطلاع رسانی شده بود، آیا نمی شد اینگونه معضلات را قبل از اینگونه اتفاقات و سوءاستفاده هایی که با حیثیت مقامات در رسانه های استکباری بازی شود، پیگیری و حل نمود؟!

چرا ما عادت کرده ایم که همیشه در این مرحله فعال شده و به بجای ادای فریضه در زمان ممکن و متصور، به قضای فریضه مبادرت ورزیم؟!

تا کی ما باید مدیریت خود را بجای سیاست گذاری های بهداشتی و پیشگیرانه، همچنان در بستر سیاستهای درمانی و جراحی محصور کرده و اینگونه تاوان حیثیتی بپردازیم؟!

آیا در این شرایط اگر مشکل کارگران نساجی قائم شهر حل شود، نمی تواند زمینه های یک بدآموزی بزرگ و تقلید گسترده را در سایر مراکز دارای مشکلات مشابه فراهم کند؟ و آیا بهتر نیست که دستور مشابه برای سایر مراکز نیز صادر شده تا راه حل های قانونی و پیگیری های منطقی جایشان را به ادبیات و روشهای نامتعارف نسپارند؟

به هر حال و در فراز پایانی این یادداشت ضمن محکومیت مجدد اقدام ناشایست عامل پرتاب کفش وتاکید بر عدم تکرار سیاستهای تشویق کننده، بر پیگیری حل معضلات کارگران کم بضاعت نساجی قائم شهر که سمبل قشر کارگر در مازندران اند و نیز سایر اقشاری که از مطالبه حقوق حقه خویش محروم مانده اند، اصرار و پافشاری نموده و بطور جدی خواهان حل معضلات بیکاران و نیز بیکارشده ها می باشم و در این رابطه علاوه بر مدیران ارشد استانی که زحمات زیادی هم برای حل این معضلات کشیده و می کشند و جای تشکر فراوان هم دارد، از نمایندگان محترم مازندران در مجلس شورای اسلامی نیز انتظار می رود که همانند سایر تلاشهایشان، اینبار نیز از پتانسیل نمایندگی خویش در سطوح وزارتخانه ای، نهایت استفاده را برای کمک به حل این مسائل بغرنج بعمل آورند.

صادقعلی رنجبر-عضو هیئت علمی دانشگاه


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

سعيد 26 آذر 1390
عزيز دلم اين همه نوشتي كه بگي طرف قائمشهري نبوده، بلكه ساروي بود!!
خسته نباشي!
بعد ميگه چرا مازندران عقب افتادست!!
نا شناس 26 آذر 1390
از نگاه منصفانه آقای رنجبر ممنونم.حف همین است که گفته شد، هم برخورد با متخلف و هم رسیدگی به داد محرومان و بی بضاعت ها. قلی پور-ساری
محمد 26 آذر 1390
پرتاب کفش به ریاست محترم جهمور یک کار صددرصد غلط و محکوم است / اما انصافا این همه اعتراض کارگران نباید تا به امروز برطرف می شد ؟ایامردم باید ازاین کار عذر خواهی کنند یا مسئولین استان وشهرستان؟ اقایان چطور می خواهندجواب خدا را بدهند؟ 13 ماه دریافت حقوق نداشتن یعنی چی؟ ایا اینهاخرج زندگی و.... ندارند؟ به نظر ما ان کسی که باید در دادگاه جوابگو باشد مسئولین هستند.
ای خداااااا 26 آذر 1390
تو رو خدا و به هر کی می پرستی دست از اینجور مطالب ها بردارید.
کارگر بازنشسته نساجی 26 آذر 1390
نساجی شده سرطان صنعت مازندران .ان هنگام که کاردزدی درداخل کارخانجات نساجی انجام میشد وبجای کارکردن درشیفتها میخوابیدند که بیرون امدند سرکار دیگری بروند ونساجی رابه ضرررساندندباید فکر حقوق الان را میکردند
نا شناس 26 آذر 1390
همیشه دولتها در دو سال آخر حکومتشان گرفتار اعتراضات صنفی می شوند و آقای احمدی نژاد هم دچار سرنوشت هاشمی و خاتمی شد.
از تذکری که این مقاله به دولت داده حمایت می کنم. نه باج به متخلف و نه بی خیال کارگران!
یسنا 26 آذر 1390
سلام.بخدا مردم تو قرض و بدبختی هستن نون شب شون رو نسیه میخرن.یکم به داد این مردم برسید به خدا ما ایرانی ها بهترین مردمان دنیا هستیم انقدر به این ملت ظلم نکنید آقای احمدی نژاد زحمت کش ترین رئیس جمهور هست ولی حیف که دور و اطرافش نمی گذارند.چرا باید یک به یک انسان انقدر فشار عصبی وارد شود که چنین حرکت زشتی را انجام دهد.
نا شناس 26 آذر 1390
رییس جمهور را میهمان خطاب نمیکنند بلکه مسئول است و باید پاسخگو باشد اگر در هر شهری چند نفر مثل این مردرشید باشند هیچ مسئولی به خودش اجازه کم کاری اختلاس و خیانت نمیدهد.
هادی نوایی 26 آذر 1390
دوستان عزیز من هم این کار رو محکوم میکنم اما نکته اینجاست وقتی کارگران 13 ماه حقوق نمیگیرند و کارگران هر روز وضع مالیشان بدتر میشود،از تلویزیون میشنوند که دیگر هیچ فرد بی پولی وجود ندارد.همه وضعشان خوب است.هیچ بی پولی نداریم.خوب هر کسی باشه لجش میگیره.آخرش هم میشه پرتاب لنگه کفش به کسی که این آمار رو میده.من هر دو کار هم پرتاب لنگه کفش و هم آمار دروغ رو محکوم میکنم
صادق كيان نژاد اميري 27 آذر 1390
اين كه اصلا كارگز نساجي نبود! اين حرف ها چيه مي‌زنيد. يارو يه گوجه پرت كرد به خاتمي 10 ميليون گرفت. با خودش فكر كرد كه ايندفعه كفش مي زنم 20 ميليون مي گيرم. اراذل و اوباش بوده و تو ماجراي فتنه 88 تو تهران دستگير شده بود.
نا شناس 27 آذر 1390
آیا اقدامی که مسولان وبعضی از اطرافیانشان بر علیه آن فرد انجام دادن درست بود (کتک زدن وی در انزار عمومی اینهمه جوسازی )آیا بهتر نبود در آن زمان فرد بقول شما خاطی را به نزد خود میبرد وبه حرف دلش در برابردیدگان مردم وجهانیان گوش میدادند تا از باز تاب بد این خبرجلوگیری میشد ما در جامعه اسلامی که بنیان گذار آن حضرت محمد(ص) است زندگی میکنیم
صالح زاده 27 آذر 1390
اقای رنجبر شما دیگه چرا ؟ انصاف هم خوب چیزیه. کجا دوره خاتمی چنین اتفاقی افتاد؟
نا شناس 27 آذر 1390
سر تعظیم فرود میارم برای عرض معذرت خدمت رئیس جمهئر
سعید باهو 28 آذر 1390
یک سوال دارم ..دوستان اگر میتوانند جواب بدهند

چرا این 13 ماه الان 10 ساله که ثابت باقی مانده ؟ الان حدود 10 ساله که یه عده که میگن کارگر نساجی هستند 13 ماه حقوق نگرفتند ..چجوریهاست ؟

نه زیاد میشه نه کم
یعنی الان دارند حقوق میگیرند یا نه ؟ گه نه چرا 13 ماه تغییر نمیکنه ؟
چه فتنه ای پشت این 13 ماه خوابیده که تلویزیون صهیونیستی بی بی سی فارسی و صدای آمریکا و سایتهای ضد انقلابی دارن پوشش میدن ؟
نا شناس 28 آذر 1390
آقای رنجبرمعلومه نفست ازجای گرم بلندمیشه ازهمت خوب مسئولین مازندرانی روزبه روز بر تعدادکارخانه های تعطیل وورشکسته داره اضافه میشه وکارگران زحمت کش این کارخانه ها به بیکاران اضافه میشن به دادمردم برسین نه هی تندوتندمقاله برای توجیه یک عمل ناپسند
کارگر 28 آذر 1390
ما که متوجه نشدیم مقاله نویس خلاصه چی داشت میگفت؟بالاخره دولت در اشتغال مقصر است یا مردم؟؟؟؟!!!! هم بمیخ و هم بنعل که نباید زد !

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.656 seconds.